Land: Bangladesh, 11 april t/m 4 mei
Totaal gereden km. 30.000
Bangladesh verrast ons
direct. Het is er erg groen, er rijden weinig auto’s en de mensen zijn erg
vriendelijk en nieuwsgierig. De eerste nacht logeren we bij een hotel waar we
Raymond uit A’dam ontmoeten. Ook hij wil het Sundarban Wildlife Park bezoeken,
het grootste mangrovebos in de wereld. Met zijn drieen rijden we naar Khulna, waar de boottrips naar de Sundarban’s
vertrekken. Diezelfde dag nog huren we een expeditiebootje
met kapitein, bootsman, gids en kok voor 3 dagen. Voor we het weten slapen we
die avond al op het expeditiebootje op een zijriviertje van de Ganges. 3 dagen lang genieten we van de
fantastische natuur, het super eten en het niets doen! De Bengaalse tijger (die
elk jaar +/- 120 mensen verorbert) hebben we helaas niet gespot…….maar
misschien maar beter zo.
op een country boot tijgers spotten om 06.00 uur! |
Na de Sundarban’s rijden we
richting Shrimongol, lokaal bekend om de vele theeplantages. Omdat Bangladesh
voor 1/3 uit water bestaat zijn er veel bruggen en ponten. Na 2 uur rijden
komen we dan ook bij de pont die ons richting Dhaka brengt. Hij is in 1993 nog
gerenoveerd, geen probleem dus! Wat een ding! Die zouden in Europa allang naar
de schroot zijn gebracht. 3 uur later rijden we de boot weer af. Die avond
krijgen we ook een voorproefje van de monsoon. De bus schudt hevig heen weer en
het valt echt met bakken uit de hemel.
Shrimongal zelf is leuk om te
zien, nu weten we ook waar de thee vandaan komt. Ook drinken we daar de famous
7-layer thee. Terwijl we daar zijn worden we gespot door een familie die ons
onder hun hoede neemt. Natuurlijk moeten we met ze mee om te eten en hun huis
te zien. Maud krijgt direct 2
verse babies in handen gedrukt!
Maud met haar nieuwe vriendinnen |
Ten zuid oosten van Chittagong
liggen de Chittagong Hill Tracks, volgends de boeken 1 van de must see’s van Bangladesh.
Het is een heuvelachtig gebied met smalle wegen door bossen en met pontjes en
stalen bruggen over rivieren. Wij staan aardig verstelt want veel van de jungle
blijkt gekapt en de kale heuvel afgebrand zodat ze klaar zijn voor bananenplantages... nu wordt goed duidelijk wat ontbossing met de omgeving/grond doet, heel jammer.
De laatste jaren had de lokale
bevolking in de CHT nog wel eens bonje met de regering dus wij krijgen alle medewerking
als we bij politiebureaus willen overnachten. Ideaal, de hardnekkige bedelaars worden
netjes weggejaagd en ook andere nieuwsgierigen mogen hooguit 10 minuten door
het horgaas meekijken hoe blanken leven.
Martijn mag zich uitleven |
En dan zijn we weer in terug
in Chittagong om de verscheping van de bus te regelen richting Penang, Maleisië.
Voor we naar de haven rijden nemen we nog een kijkje bij de shipbreaking yards
die de overjarige megatankers ontleden. Helaas komen we geen enkel terrein op vanwege de eerdere negatieve media aandacht.
Ook de truuc met ons carnet biedt geen entree. Helaas kunnen we alleen van de
buitenkant wat foto’s maken.
he, een halve supertanker |
De 26e hebben we
een afspraak bij PIL shipping, die ons ‘huis’ gaat verschepen. Mr. Asham die
ons helpt met het papierwerk neemt ons mee naar de douane. Daar doen we al het
nodige papierwerk en omkoping.
De dag erna is het
tijd om naar de haven te gaan om de auto in de container te rijden. Het was nog
even spannend of het wel paste aangezien de auto 258cm is en de deurhoogte van de container
260cm. Ook hier heeft mr. Asham een vriendje zitten die alles relatief snel
regelt. De container staat al klaar en we kunnen de auto er na een uurtje al
inrijden. Gelukkig past het! De auto wordt vastgezet met touwen en blokjes en
de deuren dicht. Daar gaat ie….. toch raar om zo afscheid te nemen van je huis. We zien er nu al naar uit om de auto weer uit de container te halen.
daar gaat hij dan.....ken net! |
Groetjes Maud en Martijn
p.s. af en toe had onze gps wat twijfels in Bangladesh maar nu werkt hij weer toppie